Titel | Zonder titel (tankstation)
Gé-Karel van der Sterren behoort tot een generatie Nederlandse schilders, waaronder Gijs Frieling, Ronald Ophuis en Koen Vermeule, die eind twintigste eeuw een klassiek medium als de schilderkunst herontdekten. Ze deden dat in een tijd dat fotografie, computersimulaties en video(-installaties) de boventoon voeren. Het actuele aan het werk van Van der Sterren is dat hij de hedendaagse beeldcultuur van film, reclame en televisie niet ontkent, maar in zijn werk een rol laat spelen. Zijn werk dat rond 2000 tot stand kwam, is opvallend barok en exuberant van karakter. Hierin geeft hij een uitvergroting van de gevaren die in de hedendaagse postindustriële samenleving besloten liggen. Het worden zelfs angstwekkende visioenen.
Zo zien we in het werk 'Untitled' (tankstation) uit 1999 een Shell-tankstation, dat langs de snelweg op de Veluwe staat, uitgroeien tot een brandende, uitdijende vuurzee. De auto's die eerst nog dankbaar gebruik maakten van de brandstof, zijn onbeduidende Matchboxautootjes geworden. Daarbij buit Van der Sterren de kwaliteiten van de verf (in dit geval acrylverf) uit om de liquide massa van de rood-witte vuurzee uit te beelden.