Titel | Dierdonk
Aan het einde van de twintigste eeuw worden in Nederland tal van bouwprojecten opgestart, waarbij de geschiedenis soms wel heel letterlijk als uitgangspunt wordt genomen. Complete nieuwbouwwijken worden vormgegeven als pittoreske dorpen, middeleeuwse burchten of Scandinavische vissershavens. Met de aanleg van één van de eerste ‘retrowijken’, Dierdonk en Brandevoort, plaatst Helmond zich in de voorhoede van deze bouwtrend.
De neotraditionalistische architectuur roept zowel afschuw als bewondering op. Deze dubbelzinnige houding komt ook naar voren in de fotoseries ‘History sells, nieuwe natuur en nieuwe architectuur in Nederland’ (1997-1998) en ‘Verzonnen verleden’ (2005-2008) van Korrie Besems. De haarscherpe foto’s van Nederlandse retrowijken tonen zowel de opgewekte sfeer en vindingrijke, moderne aanpassingen, alsook het treurige gebrek aan creativiteit van deze bouwstijl. Tegelijkertijd is het terugblikken van kunstenaars en architecten op het verleden van alle tijden. Pierre Cuypers en Hendrik Petrus Berlage haalden ook inspiratie uit het werk van hun voorgangers. En zo stelt Besems met deze foto van ‘jarendertigwoningen’ in Dierdonk ons de vraag: “Kijken we naar de voortzetting van een aloude traditie, of is er sprake van culturele verarming?”