Titel | Station 3
De foto maakt deel uit van de serie Behind the future (2012). Het onderwerp van deze cyclus wordt gevormd door een verlaten fabriekscomplex in Duitsland: de Völklinger Hütte, een geïntegreerde ijzersmelterij en staalfabriek in het Saarland. Het van oorsprong 19E eeuwse complex was ooit de belangrijkste Europese leverancier van ijzer en staal. Als gevolg van de concurrentie op de wereldmarkt werd zij in 1986 gesloten. Het enorme complex staat nu op de Unesco Werelderfgoedlijst.
Op deze foto’s is het metaal van de fabrieksgebouwen en -installaties roestig en van de muren bladdert verf af maar van groot verval is nog geen sprake; bij wijze van spreken zouden de industrieën zo weer opgestart kunnen worden. Alleen door de begroeiing, soms subtiel in de vorm van gras en mos, soms uitbundig als grote stuiken en zelfs bomen wordt duidelijk dat deze fabrieken al langere tijd niet meer actief zijn.
De bruingrijze zweem die over de foto’s ligt verstrekt het besef van hun langdurige stilstand. Hier tegen steekt het schelle groen van bladeren, gras en mos scherp af. Door Dhervillers zijn de opnames zodanig bewerkt en belicht dat we de associatie krijgen een videogame-achtige omgeving binnengestapt te zijn.
Lieten fotografen in de tweede helft van de 20e eeuw niet alleen zien dat het werk van de arbeider in de fabriek heroïsch (Cas Oorthuys) of juist simpel en geestdodend was (Hans van der Meer) en verplaatst was naar lage lonenlanden (Edward Burtynsky) maar ook dat fabrieken verworden waren tot anonieme ‘dozen’ in het landschap (Frank Breuer) of na sluiting in een onomkeerbaar verval raakten (Robert Bourdeau)*. Dhervillers heeft een geheel nieuwe, 21ste eeuwse insteek. Hij toont in zijn werk naast de neergang van een industrie die aan duizenden ooit werk bood, ook vooral hoe de natuur weer de macht teruggrijpt. Op de plek waar zij deze anderhalve eeuw gelden verloren is aan een producent van nuttige goederen die echter ook bodem, water en lucht vervuilde. Is er dan misschien toch nog hoop?