Titel | De grindgraver / Grindgraver no. 1
De man in het centrum van het schilderij bewerkt de bodem met een schop, zodat er huizen op kunnen worden gebouwd. Wat het thema betreft past "De Grindwerker" goed binnen de socialistische kunst van de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw, waarin de arbeider op een voetstuk werd geplaatst. Toch is het niet zozeer het onderwerp waarmee Loeber gestalte gaf aan haar socialistische visie. Eerder trachtte ze door middel van een klare beeldtaal van geometrische vormen en heldere kleuren een harmonieus beeld te creëren van de werkelijkheid. De harmonie van het kunstwerk zou de beschouwer bewust maken van het ontbreken ervan in de maatschappij. Hiermee hoopte ze mensen ertoe aan te zetten om zelf ook een meer harmonieuze (lees socialistische) samenleving tot stand te brengen. Kenmerkend zijn de zwarte contouren om de beeldelementen, die Loeber vooral in de periode 1925-1928 toepaste in haar werk. Ook daarna blijven de gestileerde vormentaal en de daarmee verbonden socialistische kunsttheorie vaste uitgangspunten in haar oeuvre.
Trefwoorden: socialisme, (huizen)bouw, arbeider