Titel | La creme de la creme VI '88
Je zult niet vaak een oosters tapijt tegenkomen in een museum voor hedendaagse kunst. De Belgische kunstenaar Wim Delvoye bracht daar halverwege de jaren tachtig verandering in, toen hij besloot in plaats van een wit doek een serie goedkope wandtapijten te beschilderen.
La crème de la crème VI toonde oorspronkelijk drie moskee-afbeeldingen onder door zuilen gedragen spitsbogen, omzoomd door een bloemenkader. Delvoye overschilderde een groot deel van het tapijt, waarbij hij alleen de middelste moskee en het kader intact liet. Op de bovenste tapijthelft bracht hij twee blauwwitte sjabloonafbeeldingen aan van een musicerende vrouw en haar geknielde aanbidder. De onderste helft werd voorzien van een monochroom groen (links) en een rood (rechts) kleurvlak.
Delvoyes selectieve schilderwerk brengt het werk op spanning. Niet alleen ontstaat er een schril contrast in materiaalgebruik, waar zachte textiel en strakke verfhuid met elkaar wedijveren. Ook in de voorstelling vormen zich grote tegenstellingen: Delfts blauw ontmoet moskee, ontmoet abstracte vormentaal. Bovenal werpt het de vraag op waar we precies naar kijken. Betekenisvol beeld of banale grap? Kunst of kitsch?