Titel | La creme de la creme VI
Wat is kunst en wat niet? Hoe geven we onze cultuur vorm? Deze vragen liggen ten grondslag aan het werk van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye (1965), die in de jaren tachtig debuteert als schilder van goedkope, massageproduceerde tapijten.
De ‘La crème de la crème’ serie is geschilderd op identieke tapijten waar drie moskeeën op zijn afgebeeld, omzoomd door spitsboogkaders en een gebloemde decoratierand. In dit werk, nummer vijf uit de serie, overschildert Delvoye een groot deel van de moskeeën en laat hij al het ornamentele kaderwerk intact. Centraal in het beeldvlak is een uitvergroot fragment van een heraldisch motief weergegeven in grijze en zachtroze tinten. De ridderhelm en de kroon refereren ontegenzeggelijk aan een westerse herkomst. Aan weerszijden geeft een uit de grijze en groene verfvlakken gespaarde handvorm een deel van de oorspronkelijke moskeevoorstelling prijs.
Door zijn onwaarschijnlijke, vaak tegenstrijdige combinaties van clichébeelden, creëert Delvoye een spanningsveld waarin zowel de culturele waarde van de voorstelling als van de drager ter discussie wordt gesteld: oost en west, kunst en kitsch.