Titel | Zonder titel (Deshima '88 '89)
Hoekige, zwarte lijnen tekenen zich af tegen een witte ondergrond. Opvallend is dat ze alleen aan de randen zijn weergegeven. Het centrum van het beeldvlak is leeg. De ‘slordige’ beeldtaal doet denken aan het Abstract Expressionisme.
De titel stuurt onze interpretatie echter in een andere richting. In de zeventiende eeuw geeft de Japanse regering opdracht tot de aanleg van een piepklein eilandje in de baai van Nagasaki genaamd Deshima, het “Eiland dat uitsteekt”. Van de westerse landen krijgt alleen Nederland toestemming van Japan om afgezanten naar Deshima te sturen om handel te drijven. Pas in 1955 worden ook andere westerse vertegenwoordigers toegelaten in de Japanse wateren.
Jo Peeters geeft de baai van Nagasaki sterk vereenvoudigd van bovenaf weer. In werkelijkheid vormde deze geen gesloten geheel, zoals de voorstelling suggereert, maar is er sprake van een nauwe ‘toegangspoort’. Deshima bevindt zich bovenaan in de compositie, te herkennen aan de karakteristieke waaiervorm, die nauwgezet de contouren volgt van het Japanse vasteland.