Titel | The workroom (Het atelier)
Op de voorgrond van deze sombere voorstelling is links een vrouw frontaal en ten voeten uit afgebeeld. Ze heeft haar hoofd van de beschouwer weggedraaid en houdt in haar hand een stuk stof vast. Haar gelaat wordt sterk van links belicht. Rechts op de grond zitten enkele vrouwenfiguren gebogen over hun naaiwerk. Er is geen enkel contact tussen hen: de aandacht wordt geheel op het werk gericht. In een deuropening op de achtergrond zijn een man en een vrouw met elkaar in gesprek, mogelijk vermogende klanten van het naaiatelier. De litho is losjes en vlot getekend. De grote contrasten tussen lichte en donkere delen geven de voorstelling niet alleen diepte, maar ook een bepaalde dramatiek.
Spencer Pryse maakt naast militaire scènes een aantal prenten van gebeurtenissen uit het dagelijks leven in Engeland. Hij haakt hiermee in op wat er gaande is in de maatschappij, waarbij hij soms ook kritiek levert.
Ook deze litho van naaisters is niet geheel objectief. De kunstenaar lijkt kritiek te uiten op de slechte werkomstandigheden van de naaisters, die in een donkere ruimte op de grond hun arbeid verrichten. De ietwat dromerige en droevige blik van de staande vrouw bevestigt dit vermoeden.