Skip to content

Menu

  • 7 juni 2022

Antropoceen en meer

In juni verrassen we je iedere week met een nieuw werk uit de Antropoceen tentoonstelling. Zo leer je meer over de prachtige en indrukwekkende beelden afkomstig van de Canadese kunstenaars Edward Burtynsky, Jennifer Baichwal en Nicholas de Pencier. 

Edward Burtynsky, Pengah Wall #1, Komodo National Park, Indonesia, 2017, pigment inkjet print op vinyl, courtesy of the artist and Nicholas Metivier Gallery, Toronto. Jennifer Baichwal, Nicholas de Pencier, Reef Life, Komodo National Park, Indonesia, 2018, video, 31 sec, courtesy the artists.

Edward Burtynsky, Pengah Wall #1, Komodo National Park, Indonesia, 2017, pigment inkjet print op vinyl, courtesy of the artist and Nicholas Metivier Gallery, Toronto. Jennifer Baichwal, Nicholas de Pencier, Reef Life, Komodo National Park, Indonesia, 2018, video, 31 sec, courtesy the artists.

Het mooie van het Antropoceen project is dat Edward Burtynsky, Jennifer Baichwal en Nicholas de Pencier niet alleen de plekken op aarde vastleggen waar de invloed van de mens het grootst is, maar ook die plekken laten zien waar het nu nog goed gaat, maar die we op het punt staan te verliezen.

Microkosmos

Eén van deze plekken is het koraalrif in Indonesië, het Nationaal Park Komodo is Unesco Werelderfgoed. Dankzij de unieke lokale condities is het koraal hier in topconditie. Het koraal is een microkosmos op zich en heeft een belangrijke functie voor het zeeleven. Het is de leefomgeving van een groot deel van alle zeedieren en –organismen, van dolfijnen en schildpadden tot diverse soorten vissen. Het wordt echter bedreigd door de opwarming en verzuring van het water, wat zorgt voor bleking van het koraal met vaak afsterving als gevolg.

Muur van koraal

Voor Edward Burtynsky was het een behoorlijke opgave om deze muur van koraal vast te leggen. Het bevindt zich namelijk op zo’n 18 meter diepte. Samen met een team van twaalf duikers en een speciale, extra sterke onderwaterflits legde hij het koraal systematisch vast. De hele operatie kostte meerdere dagen. Een extra handicap is dat op deze diepte geen kleur te zien is: het koraal lijkt volledig blauwgrijs. Pas boven water kon hij zien wat hij gefotografeerd had.

Augmented reality

De hoge resolutie foto van het koraalrif hoort bij een serie van de grootste werken die Edward Burtynky heeft gemaakt. In de tentoonstelling is de foto te zien op een formaat van 305 x 610 cm. Het geheel is samengesteld uit honderden foto’s die ons meer laten zien dan je met het blote oog ooit in één keer zou kunnen zien. Met behulp van augmented reality technologie zijn daarnaast ook nog drie video’s van Baichwal en De Pencier toegevoegd aan dit kunstwerk. Deze kun je als bezoeker activeren door bepaalde delen van de foto te scannen met de AVARA Discovery app (via tablets op zaal beschikbaar).

Kleurrijke vissen

Dit kunstwerk laat goed laat zien wat de samenwerking tussen de drie kunstenaars oplevert. Waar Burtynsky een overzicht laat zien van het koraalrif, zoomen Baichwal en De Pencier in op diverse aspecten van het leven in het koraal. Zo laten ze in bewegend beeld zien hoe rijk aan soorten het koraal in Komodo is: we zien honderden kleurrijke vissen, schildpadden en waterslangen door het beeld zwemmen.

Koraalbleking

Op één van de andere video’s zie je wat er met het koraal gebeurt als de condities niet optimaal zijn. In het Barrier Reef in Australië vindt door de opwarming en verzuring van het water koraalbleking plaats, een voorstadium van het afsterven van koraal. Dit is een proces waarbij het koraal verzwakt en alle kleur uit het koraal verdwijnt. De koraalpoliepen stoten als gevolg van hittestress de algen in hun huid uit. De algen en poliepen leven gewoonlijk in symbiose: ze zijn van elkaar afhankelijk voor hun voortbestaan. Het contrast met het koraal in Komodo maakt ons pijnlijk duidelijk dat we actie moeten ondernemen om dit prachtig zeeleven niet te doen uitsterven.