Titel | Stakers
De autodidact Willy Boers (1905-1978) werkt aanvankelijk figuratief en is geïnspireerd door de Nieuwe Zakelijkheid. Hij schildert met uiterste precisie stillevens, portretten en stadsgezichten. Vanaf het eind van de jaren dertig keert hij zich geleidelijk van de figuratie af. Onder invloed van het Kubisme en het Abstract-Expressionisme wordt zijn werk steeds abstracter.
Boers is lid van verschillende kunstenaarsverenigingen en bekleedt diverse bestuursfuncties. In de jaren dertig sluit Boers zich aan bij de antifascistische beweging BKVK. Voor deze beweging verzorgt hij lezingen en manifestaties om te wijzen op de gevaren van het fascisme. In de oorlogsjaren is hij actief in het verzet. Na de oorlog speelt hij een essentiële rol in de ontwikkeling van de Nederlandse abstracte kunst.
Ook in zijn kunst is zijn politieke houding zichtbaar en wijst hij op sociale misstanden. In deze houtsnede heeft Boers stakende arbeiders verbeeld. Vier mannen kijken op de voorgrond toe hoe een vijfde man door de poort in een schutting naar een hoog gebouw loopt. In een expressionistische trant heeft Boers de grimmige sfeer onder de arbeiders weergegeven.