Titel | Ontwerp tekening voor de koepel van de R-K kerk "Onze-Lieve-Vrouw ten Hemelopneming", te Helmond
Gouache met een ontwerp voor de beschildering van de koepel van de kerk van Onze-Lieve-Vrouw tenhemelopneming (meestal Onze-Lieve-Vrouwekerk genoemd) in Helmond-West. De gouache is geschilderd door Charles Hubert Eyck (Meerssen 1897 – Nuth 1983). Eyck studeerde aan de Rijksacademie in Amsterdam, waar hij zich onder invloed van zijn leraar Antoon Derkinderen (1859-1925) tot een kerkschilder van naam ontwikkelde.
Een bijzonderheid uit zijn leven is dat hij tengevolge van een ziekte op tienjarige leeftijd doofstom werd.
De Onze-Lieve-Vrouwekerk in Helmond-West werd gebouwd in 1915. Al in 1910 werden de eerste plannen gemaakt voor een aparte parochie in de snel groeiende arbeiderswijk De Hage. Architect Jos Margry (1888-1982) uit Rotterdam ontwierp een grote koepelkerk met toren in neo-byzantijnse stijl (stijl, gebaseerd op de bouwwijze in de bloeitijd van het Byzantijnse rijk, 9e-11de eeuw). Charles Eyck verzorgde de muur- en koepelbeschilderingen.
In dit ontwerp voor de koepelbeschildering zitten de vier evangelisten Marcus, Lucas, Joannes en Mattheus in een dubbele cirkel tegen een blauwe achtergrond met een bruine rand op een soort troon. Tussen de evangelisten staan vier engelen met een banderol. De evangelisten zijn vergezeld van hun symbolen: Marcus met een gevleugelde leeuw, Lucas met een gevleugelde stier, Joannes met een adelaar en Mattheus met een engel. De open plekken in de gouache geven aan waar de boogramen in de koepel zich bevinden.