Titel | Zonder titel (driefiguren)
Gerard Princée begint pas op negenentwintigjarige leeftijd te schilderen, als hij als eenvoudige Helmondse slagerszoon zijn geluk beproeft in Parijs. Tijdens zijn driejarige verblijf in de Franse hoofdstad bekwaamt hij zich onder andere in het maken van fresco’s bij de schilder Jean Souverbie (1891-1981). Deze traditionele muurschilderingtechniek vormt de basis van zijn oeuvre, ook als de monumentale opdrachten, die hij kreeg in het begin van de jaren zestig, ophouden en hij zich genoodzaakt ziet over te stappen op het maken van penseeltekeningen en gouaches. Door zijn schilderijen in verschillende lagen aan te brengen op vochtig rijstpapier, weet hij de typische zintuiglijkheid te behouden van het nat in nat schilderen op een onregelmatig oppervlak.
In deze gouache is een zittende vrouw centraal in het beeldvlak weergegeven, geflankeerd door een staande vrouw links en een zittende figuur rechts. In tegenstelling tot de andere twee zien we van de rechterfiguur niet de voorzijde maar de linker achterzijde, waardoor onduidelijk blijft of het een man of een vrouw betreft. Met zijn sierlijke eenvoudige vormgeving en terughoudende, ‘verstorven’ kleurenpalet doet de voorstelling denken aan de eeuwenoude Romeinse muurschilderingen die Princée zeer bewonderde.