Titel | Modern Prophets
Het schematische, gezichtsloze figuur met hoofddeksel is één van Dondi Whites stijlkenmerken. De zwarte hand met gespreide vingers doemt op uit het niets. De handafdruk zou verwijzen naar de met verfpoeder omgeven ‘negatieve’ handafdrukken die zijn teruggevonden bij prehistorische grotschilderingen. Ook het simpele lijnenfiguurtje rechtsonder zou men in soortgelijke vorm op deze locaties kunnen aantreffen. Graffiti avant la lettre?
Uit de houding van het figuurtje spreekt een sterke dynamiek, alsof het op het punt staat weg te rennen. De link met de graffitiwereld, met de welbekende ‘hit and run’-strategie op de treinen van New York, is snel gelegd. Veel van Whites werken, met titels als Bishop of Battle en Pre, refereren aan de geschiedenis van de graffiti en de strijd om ook bovengronds te overleven.
Whites religieuze opvoeding schemert vaak in zijn werk door, zoals hier in de titel, die in heldergroene druipletters in de rechteronderhoek prijkt. Graffitischrijvers als moderne profeten? White biedt genoeg stof tot nadenken.