Titel | The heart of the matter
In zijn ogenschijnlijk eenvoudige linosnede speelt Dick Verdult (1954, Eindhoven) keer op keer met woord en beeld. Eigenlijk goochelt hij nieuwe betekenissen tevoorschijn, net zoals zijn stadgenoot René Daniels dat in de jaren tachtig van de vorige eeuw deed.
De linosneden zitten vol associatieve beeldgrapjes. Dit principe passen de surrealisten reeds toe. Beeld en woord staan in Verdults linosneden in een wonderlijke verhouding tot elkaar. Hij vergroot de absurditeit door onophoudelijk te spelen met niet-bestaande woordcombinaties en gezegden.
In The heart of the matter zien we aantrekkelijke vrouw centraal in beeld tegen een bruine achtergrond. Haar gelaat wordt doorsneden door een ruitvorm, die ook gezien kan worden als een getekend vel papier met een ezelsoor in de hoek.
Zo verbindt Verdult een mooie vrouw, de locatie in de compositie, hart en liefde, een getekend en betekend vel papier en een (ezels)oor. De kleur bruin kan naar de ezel verwijzen.