Titel | Zonder titel
Zonder titel is een schilderij dat vlot gemaakt lijkt. Voor de oplettende beschouwer is echter duidelijk, dat het werk uit verschillende lagen is opgebouwd. Marien Schouten heeft sommige delen van het doek bedekt met papier en tape en daar overheen geschilderd. Vervolgens heeft hij delen daarvan weggehaald, eraf getrokken en is hij doorgegaan met schilderen. Te zien is hoe aan beide zijden van het canvas nog stroken papier onder de verf te vinden zijn. In onder andere de bovenrand zijn nog resten van weggehaalde delen te ontdekken. Dit is een techniek die onder andere afkomstig is van Mondriaan en in het onvoltooide Victory Boogie Woogie (1942-1944) goed zichtbaar is. Mondriaan verdeelde zijn vlakken met tape om ze zo zorgvuldig mogelijk te kunnen aanbrengen. Schouten gebruikt, of beter gezegd: misbruikt deze techniek. Het vlotte maakproces staat in contrast tot de precisie van Mondriaan. Het werk is deels ontstaan door het spontaan opbrengen van de verf en het toeval waarmee het afscheuren van de onderlagen papier gepaard gaat. De uitkomst is een vorm die Mondriaan zou verachten. Het ondermijnt diens theorieën over de gebruikte techniek. Het werk van Schouten leunt op deze werkwijze en probeert deze tot het uiterste op te rekken.