Skip to content

Menu

Museum Helmond

Visser, Carel

Titel | Richard Long

In zijn werk zoekt Carel Visser met uiteenlopende materialen en technieken naar een balans tussen bestaande en geconstrueerde vormen. Naast de natuur, vindt hij inspiratie in het werk van collega’s, waaronder dat van Richard Long (1948). Deze Engelse kunstenaar verwerft vanaf het einde van de jaren zestig bekendheid met zijn kunstzinnige interventies in het landschap. Tijdens wandeltochten in afgelegen gebieden verplaatst hij materialen, zoals stenen, of laat hij voetafdrukken achter. Twee van dergelijke ‘landsculpturen’ prijken op de ansichtkaarten, die Carel Visser in deze collage verwerkt. Links zien we A line of Bolivia (1981), rechts A line in the Himalayas (1975). De kaarten zijn bijna achteloos tussen de baarden van een grote oranjebruine veer gestoken. Een klein zuchtje wind lijkt voldoende om de fragiele balans te verstoren. De collage wijst ons op een opmerkelijke tegenstelling in Longs oeuvre. Overgeleverd aan de elementen, worden de meeste van zijn werken in korte tijd weer opgenomen door de natuur. Zijn massieve en robuuste sculpturen, leven slechts voort in de vorm van afdrukken op vederlicht papier.
Datering 1984
Objectsoort Collage
Afmetingen hoogte: 55 cm
breedte: 77 cm
Materiaal Inkt, Papier, Veer
Techniek Gemengde techniek
Objectnummer 89-007
Deelcollectie Modern