Titel | Zonder titel
Maria strijkt een overhemd, terwijl ze een oogje houdt op de kleine Jezus, die aan haar voeten zoet met zijn trein speelt. Het is dat ze een aureool hebben, anders zou je ze niet herkennen. Maria draagt een blauwe jurk, maar daar houdt de kunsthistorische traditie dan ook op. Jezus draagt gewoon een kort, rood broekje en in de achtergrond staat een tafel met een stoel en een schemerlamp.
Wie alleen dit werk van Knap onder ogen krijgt, zou een ironische ondertoon in de voorstelling kunnen veronderstellen: Maria als gedienstige en bezige huisvrouw-heilige, met het kind aan haar rokken. Wie echter meer van het oeuvre van de Tsjechische kunstenaar ziet, komt tot de conclusie dat er van ironie geen sprake is. Op uiteenlopende manieren heeft Knap de Heilige Familie weergegeven in alledaagse huiselijke of pastorale situaties. Knap presenteert ons het burgerlijke, christelijke ideaal met volle overtuiging, zonder dwingend of belerend te worden. Het is katholieke beeldvorming van het zuiverste water, maar dan in een profaan jasje.