Titel | Zonder titel (Deshima '88 '89)
Zes zwarte balken vormen samen een kader met een kruis. Deze elementen zijn kenmerkend voor het werk van JCJ van der Heyden. Met behulp van minimale vormen, zoals vlakken en strepen, en sterk contrasterende kleuren ontstaan beelden met een optimale spanning. Voor deze zeefdruk werkt Van der Heyden enkel met zwart- en wittinten. Door de suggestie van licht en schaduw lijkt het beeld zeer ruimtelijk en is het alsof het kader zweeft. Hieruit blijkt ook Van der Heydens interesse voor de wisselwerking tussen voor- en achtergrond.
De zwarte balken en de witte vlakken doen samen denken aan een venster. Dit is een belangrijk motief in het werk van Van der Heyden. De kunstenaar is hoofdzakelijk geïnteresseerd in de menselijke waarneming en onderzoekt deze in zijn kunst. Hij is benieuwd naar wat we zien als we kijken naar een schilderij of naar de televisie, in een spiegel of door een raampje. Opvallend is ook de vervorming van het venster. Deze verwijst naar de vervormingen die plaatsvinden in het oog, op monitoren en in spiegels.
Deze zeefdruk maakt onderdeel uit van een serie werken op papier met de titel Deshima ’88 ’89. De tien werken uit de reeks zijn door tien verschillende kunstenaars gemaakt. De serie is vervaardigd bij de reizende tentoonstelling ‘Deshima ’88. Nederlandse kunst op weg naar Japan’, waarbij jonge kunstenaars zich laten inspireren door de vroegere en huidige relatie tussen Nederland en Japan. De tentoonstelling gaat in 1988 van start in het Noord-Brabants Museum in ‘s-Hertogenbosch.