Titel | The form of the order
De toverlantaren is een van de eerste camera’s. De camera is een terugkerend motief in het werk van Andrej Roiter. Het is een attribuut van de toerist, de reiziger. Roiter is een eeuwige reiziger. In dit geval is het een attribuut voor herinnering, voor melancholie.
Op de doos van de lantaren zien we vier vrouwen met bloemen in hun handen. Er lijkt sprake van een officiële gelegenheid. Gaat het om een staatsceremonie? Het is onduidelijk wie die vrouwen zijn. De foto is zwart-wit en ze zijn gehuld in ouderwetse kleding. Het gaat om een oude foto die op de lantaren geprojecteerd lijkt te zijn. Wellicht een herinnering van de kunstenaar. De lantaren is gekleurd met groen aquarel: het grijsgroen dat Roiter in veel van zijn werken laat terugkeren. Het staat symbool voor zijn verleden en vooral voor de manier waarop hoe hij zijn verleden met zich meedraagt. Daarmee is het grijsgroen ook symbool voor zijn ‘hier en nu’, zijn eigen identiteit.