Titel | Zonder titel
Het is alsof de kunstenaar heeft gestempeld met een vrouwenlichaam. De meeste inkt heeft zich al bij de eerste afdruk in het midden van de compositie aan het papier gehecht. De tweede afdruk rechts daarvan is veel lichter. Aan het begin van de jaren zestig van de twintigste eeuw brengt de Franse kunstenaar Yves Klein een dergelijke actie daadwerkelijk ten uitvoer met een vijftal vrouwen, die op zijn aanwijzingen hun met verf besmeurde lichamen tegen het doek drukken.
Deze kleine inkttekening is echter allerminst een herhaling van Klein’s zogenoemde Anthropométries of the Blue Period. In plaats van grootschalige avantgardekunst, maakt Vugs intiem werk dat troost en herkenning biedt.
Links van de ‘gestempelde’ vrouwvormen zijn in enkele lijnen een gezicht, een arm, een hand en een voet te ontwaren. Je zou kunnen zeggen dat deze derde figuur de andere twee opheft. Of wellicht maken alle figuren deel uit van dezelfde persoon. Vugs biedt genoeg aanknopingspunten, maar vult niets in. Hierin ligt ook zijn grote verdienste. De bijzondere samenkomst van intimiteit en openheid, stelt de beschouwer in de gelegenheid zich optimaal met het werk te vereenzelvigen.