Titel | Charitas
Het olieverfschilderij Charitas is goed te herleiden tot de beginjaren van Gerard Princées kunstenaarschap, waarin hij vaak kiest voor christelijke of levensbeschouwelijk thema’s. Charitas, Latijn voor naastenliefde, geldt als één van de drie christelijke deugden, naast Fides (geloof) en Spes (hoop). In dit schilderij is Charitas gepersonifieerd door een grote vrouw die centraal in het beeldvlak zittend is weergegeven onder een wijnrank. Voor haar staan een mand, gevuld met voedsel, en een kruik en ligt een zak met geld. In een breed armgebaar nodigt ze een vrouw en drie kinderen uit om mee te delen in de rijkdom die aan haar voeten ligt. In de achtergrond zijn nog enkele personen afgebeeld, een oude man en een volwassen man en vrouw. Wellicht wachten ze op hun beurt. Alle menselijke levensfasen, jeugd, volwassenheid en ouderdom, zijn zo in de voorstelling vertegenwoordigd.
Qua stijl en thema is duidelijk de invloed van Jean Souverbie (1891-1981) te herkennen, van wie Princée in de vooroorlogse periode in Parijs les krijgt. De daaropvolgende jaren wordt zijn beeldtaal steeds eenvoudiger en krachtiger, resulterend in een hoogstpersoonlijke modern klassieke stijl waarmee hij vanaf de jaren zestig bekendheid verwerft.