Titel | Wendy (uit de Final Fantasy-serie)
De kunstenares Inez van Lamsweerde gebruikt het medium fotografie als werkt ze met penseel, verf en linnen. Ze legt namelijk geen unieke momenten vast, maar manipuleert ieder onderdeel van haar foto’s met een paintboxcomputer.
In de jaren negentig van de twintigste eeuw bloeit de fotografie met een maatschappijkritisch karakter, deels gebruikmakend van digitale technieken en de manipuleerbaarheid van het beeld.
Met haar serie Final Fantasy, duraflexfoto's in perspex, bewandelt Inez van Lamsweerde met technologische middelen als een paintboxcomputer en fotografie de afgrond van het aan¬vaardbare. In een klinisch, witte omgeving zijn vierjarige meisjes achter glas gefotografeerd. In eerste instantie ver¬leiden deze meisjes in hun roze kleding de toeschouwer, totdat deze erachter komt dat de monden niet van een kind kunnen zijn. Van Lamsweerde vervangt op haar computer de kindermondjes door volwassen (glimlachende) mannenmonden. De kinderlijke onschuld wordt keihard onderuit gehaald. Het roodharige meisje ‘Wendy’, dat ons zo vriendelijk toelacht, symboliseert in haar ‘couveuse’ de maakbaarheid van ons lichaam en het schrikbeeld dat daarbij kan opdoemen.