Titel | Organisation der Arbeit
Als stiefzoon van de vermaarde politiek tekenaar Albert Hahn komt Albert Hahn Dijkman (1894-1953) al vroeg in contact met het socialistische gedachtegoed. Op jeugdige leeftijd treedt hij al in de voetsporen van zijn stiefvader en maakt hij geëngageerde spotprenten en affiches. Ook ontwerpt hij reclamedrukwerk en boekomslagen.
Deze gouache is een voorstudie voor de muurdecoratie ‘Eens komt een klare schoone dag’ die Hahn Dijkman in opdracht maakt voor een vakbondsgebouw.
Een heroïsch weergegeven arbeider heeft een demonisch figuur overwonnen. In het uiteindelijke ontwerp toont deze bevrijde arbeider zegevierend zijn gebroken ketenen, die hier nog niet zichtbaar zijn, aan twee anderen, die bijna bezwijken onder het juk van de werkgever. Achter hem is een opkomende zon en een menigte met rode vlaggen zichtbaar. De gebroken keten, zon en rode vlag zijn veelgebruikte symbolen voor het socialisme.
De tekstvakken onderaan zijn waarschijnlijk bedoeld om informatie over de schenker en ontvanger weer te geven. Deze tekst is in het definitieve ontwerp verwerkt in de voetstukken van de twee arbeiders aan de zijkant.