Titel | Hong Kong
In de periode 1993-1996 krijgt het toeval een kleine rol toebedeeld in de straatfotoseries van Philip-Lorca diCorcia. Hij maakte foto’s in wereldsteden als Tokio, Hong Kong, London, New York en Los Angeles. Niets vermoedende voorbijgangers werden plots protagonisten in een (fictieve) filmstill van DiCorcia. De straat als schouwtoneel.
De precisie van DiCorcia laat ons een hyperrealiteit ontdekken, die licht verontrustend werkt. Hij isoleert pregnante situaties uit de laat-twintigste-eeuwse metropool.
Deze foto’s doen denken aan straatfoto’s van kunstenaars als Jeff Wall en Beat Streuli. Alleen zijn de foto's van Wall volledig geënsceneerd, compleet met acteurs. Streuli zoemt op zijn beurt in op de gezichten van toevallige passanten.
In ‘Hong Kong’ zijn de passanten op straat (vooral vrouwen) door de fotograaf zo helder uitgelicht dat ze letterlijk loskomen van de drukte in hun omgeving (straat, dubbeldekkers, billboards). DiCorcia heeft de dynamiek van een stad als Hong Kong in één foto weten te vangen. De vrouw in het grijze mantelpakje lijkt de persoon waar het in deze filmstill om draait.