Titel | Torrentiel
Het werk ‘Torrentiel’ (bergstroom) van de Franstalige Canadees Jean-Paul Riopelle (1923-2002) dateert waarschijnlijk uit de eerste helft van de jaren vijftig. Het is kenmerkend voor de werken waarmee hij internationaal is doorgebroken. Met paletmes smeert Riopelle dikke lagen verf (vaak rechtstreeks uit de tube in onvermengde kleuren) in diagonalen over het doek. Het reliëf zorgt voor een steeds wisselende lichtwerking op het oppervlak. Het zijn dynamische en ritmische composities, waarmee hij soms als Europese tegenhanger van de Amerikaanse abstract-expressionist en ‘dripper’ Jackson Pollock wordt gezien. Alle kleuren gaan op in een overheersend aanwezig grijs. Deze doeken worden door kunsthistorici afwisselend onder het kopje ‘tachisme’, ‘materieschilderkunst’ of ‘informele schilderkunst’ geplaatst. Die benamingen illustreren de gebruikte methode van de schilders: het rijkelijk gebruik van de stoffelijke kwaliteiten van verf, wat de werken bovendien een aards karakter geeft.
Vanaf de jaren zestig wordt de schilderstoets van Riopelle losser en geeft hij in zijn werk suggesties van landschappelijke elementen prijs. Geleidelijk wordt zijn werk figuratiever en kleurrijker en gebruikt hij weer een penseel of kwast. De natuur is vanaf dat moment een zichtbare en onmiskenbare inspiratiebron voor Riopelle.