Titel | Ville paysage II
De Franse kunstenaar Roger-Edgar Gillet (1924-2004) verwerft bekendheid met abstracte schilderijen die vooral opvallen door het levendige kleurgebruik en het dikke impasto van de verf, waardoor het doek tactiele kwaliteiten krijgt.
Vanaf 1964, wanneer hij Parijs verruilt voor Bretagne, verlaat hij de volledige abstractie en verschijnt het figuratieve element in zijn werk. In enkele schilderijen is duidelijk de invloed waarneembaar van de Belgische symbolistische schilder James Ensor (1860-1949). We zien in Gillets werk vanaf nu regelmatig schimmige figuren die uit de duisternis tevoorschijn treden.
In de jaren zeventig van de twintigste eeuw blijft verstilling zijn schilderijen beheersen. Ook al worden zijn doeken bevolkt door uiteenlopende types als dwergen, rechters en musici. Daarnaast introduceert hij motieven als steden, gevangenissen en paleizen. Deze onderwerpen hult hij in een dromerige, avondlijke atmosfeer.
Zijn ‘Ville Paysage’ II (1976) is zo’n blik vanuit het dal naar een middeleeuwse stad in de avondschemering. De kleine gestalte links op de voorgrond lijkt de rol van toeschouwer aan te nemen waarin de kijker zich kan verplaatsen. Zal ik deze stad vanavond bezoeken, of ga ik verder?