Titel | Zonder titel (chemische fabriek)
Gé-Karel van der Sterren behoort tot een generatie Nederlandse schilders, die eind twintigste eeuw een klassiek medium als de schilderkunst herontdekten. Ze deden dat in een tijd dat fotografie, computersimulaties en video(-installaties) de boventoon voeren. Van der Sterren ontkent de hedendaagse beeldcultuur van film, reclame en televisie niet, maar laat deze een rol in zijn schilderijen spelen. Zijn werk dat rond 2000 tot stand kwam, is opvallend barok en exuberant van karakter. Hierin geeft hij een uitvergroting van de gevaren die in de hedendaagse postindustriële samenleving besloten liggen, soms zelfs tot angstwekkende visioenen.
In het staande werk ‘Untitled’ uit 2000 zien we een soort chemische fabriek en een hedendaags ‘melkmeisje’. Het doek lijkt een wonderlijke aanklacht tegen (lucht)vervuiling. Op de achtergrond zijn de schoorstenen van een fabriek omgetoverd tot muziekinstrumenten. Die muziekinstrumenten spuwen prachtig gekleurde (giftige?) bollen uit en ook een soort ‘spookbeeld’. Het meisje met de melkkan op de voorgrond houdt tulpen in haar hand die ter plekke verwelken. De vrouw naast haar lijkt al bijna opgelost in de lucht.
Van der Sterren liet zich voor de schoorstenen inspireren door de strokartonfabrieken, vlakbij zijn geboortestreek in Oost-Groningen.