Titel | 22. Butchers – Rotterdam 1998 uit de serie Exactitudes
12 slagers staan in een grit van 3 naast elkaar en in 4 rijen boven elkaar van elkaar gescheiden door een zwarte lijn. De slagers zijn tot kniehoogte, frontaal en gekleed in een witte jas, overhemd en met stropdas weergegeven. Zij houden beide handen in hun jaszak terwijl de duim er bovenuit steekt.
De kleding en het uiterlijk van mensen worden vaak beïnvloed door de groep waar ze bij horen of bij willen horen. Gabbers, skaters, punks en hiphoppers kun je bijvoorbeeld gemakkelijk herkennen op straat. Maar ook grijze oma's en studenten hebben nogal eens een eigen kledingcode. Deze overeenkomsten inspireren fotograaf Ari Versluis en styliste/fotografe Ellie Uyttenbroek, die sinds 1994 samenwerken in Rotterdam waar ze ook de Kunstacademie hebben gevolgd. Ze hebben tientallen van deze groepen gefotografeerd voor hun serie Exactitudes.De meeste van hun modellen vinden Ellie en Ari gewoon op straat, in hun woonplaats Rotterdam maar ook reizen ze naar het buitenland indien dit voor een onderwerp nodig is. Op zoek naar bepaalde types rijden ze soms de hele stad op en neer. Als ze eenmaal iemand hebben gevonden vragen ze hem of haar mee te komen naar hun studio, waar de portretfoto wordt gemaakt.
Elke serie portretten bestaat uit twaalf foto's die op dezelfde manier zijn gemaakt. De modellen staan voor een witte achtergrond en hebben dezelfde houding. Soms zijn het bekenden van elkaar. Ze horen immers tot dezelfde groep of 'subcultuur'. Veel vaker zijn het echter vreemden die zich niet eens bewust zijn van het feit dat ze tot een groep behoren. Pas nadat je er 12 op een rij ziet, vallen de overeenkomsten goed op.
Zeker bij jongeren wisselen de modes elkaar in zeer hoog tempo op. Maar het zijn niet alleen jongeren die voor de serie Exactitudes zijn gefotografeerd. Ook volwassenen kennen vaak hun eigen kledingcodes. Denk maar eens aan oma's met een beige jas en netjes gekrulde haren, uitsmijters bij discotheken of bejaarde heren met colbert en een hoedje op hun hoofd.
Sommige van de gefotografeerde groepen zijn ondertussen al weer aan het verdwijnen zoals de ambachtelijke slager. De foto's van Ellie en Ari geven daarom niet alleen een beeld van hoe het nu is, het zijn ook historische, antropologische documenten. Het werk kan gezien worden als een soort opvolging van de foto’s van August Sander.
Daarom past deze foto uitstekend in de collectie ‘Mens en Werk’. Niet alleen als document van een verdwijnend ambacht maar ook als voorbeeld van laat 20e en vroeg 21ste eeuwse documentaire fotografie. Nederland is altijd heel sterk (geweest) op het vlak van deze fotografiestroming. Op deze wijze kan ook de lijn die in deze deelcollectie van het Gemeentemuseum Helmond worden voortgezet. In de verzameling is immers werk van ondermeer Cas Oorthuys, Eva Besnÿo en Hans van der Meer al aanwezig.