Titel | Zonder titel
Na jaren de metrotreinen van New York van graffiti te hebben voorzien, deinst Rammellzee niet terug voor een beetje formaat. Ruim vier meter breed is dit schilderij, dat op vier aan elkaar bevestigde, rechthoekige kartondelen is gesprayd. Ondanks de chaotische beeldtaal heeft het werk een zekere evenwichtigheid, die voortkomt uit een bepaalde ritmiek en symmetrie in vorm en kleur. De vier delen kennen ieder een eigen ‘subcompositie’ met een groenwitte spuitverfnevel als terugkerend element. De twee middelste delen zijn voorzien van paraafachtige tekens. Op de twee buitenste delen links en rechts is in de groene nevel een silhouet weergegeven waarin men met enige fantasie een menselijke gedaante zou kunnen herkennen.
Uit zijn theoretische verhandelingen is op te maken dat het omvormen van letters behoort tot een stijl die Rammellzee ‘gothic futurism’ noemt. Deze stijl maakt deel uit van zijn complexe strategie om letters van nieuwe betekenissen te voorzien. De letters in dit werk zijn al dusdanig gemanipuleerd, dat ze nauwelijks meer kunnen worden herkend. De eerste stap naar hun ‘bevrijding’ is al gezet.