Titel | Beschuitfabriek Haka
Vier vrouwen verrichten in een bedrijfshal sorteerwerkzaamheden achter een machine die beschuiten afvoert. Opvallende beeldelementen zijn de elkaar diagonaal kruisende lijnen van de machine, de werkvloer, de rijen beschuiten en de gestrekte armen van de vrouwen. Dit dynamische lijnenspel wordt mede veroorzaakt door de hoge positie die de camera inneemt in een hoek schuin ten opzichte van het onderwerp. De compositie onderstreept het synchrone werkritme van de vrouwen, aangestuurd door het tempo van de lopende band. Fel kunstlicht van linksboven abstraheert de beschuiten tot platte, ronde vormen die scherp afsteken tegen de donkere ondergrond.
In deze foto komt de esthetiek van Bauhaus en de Nieuwe Fotografie uit de jaren twintig sterk naar voren. Met name het boek ‘Die Welt is Schön’ (1928) van Alfred Renger-Patzsch diende voor Eva Besnyö als ‘Bijbel’. Van Renger-Patzsch leert zij het belang van abstractie, stofuitdrukking, detaillering, foto’s met gestoken scherpte en een volmaakte beheersing van alle grijstonen tussen diepzwart en papierwit. Door toepassing van de typische uitdrukkingsmiddelen van het medium fotografie worden schilderkunstige imitaties vermeden. Ook in haar naoorlogse bedrijfsreportages grijpt Besnyö regelmatig terug op de beeldtaal van de Nieuwe Fotografie.
In 1950 krijgt Eva Besnyö een grote opdracht Van de Nederlandse Bedrijfscoöperaties te Rotterdam (HAKA) om foto’s te maken van fabrieken en graansilo’s voor de kalenders, brochures en jaarverslagen van dit bedrijf.