Titel | Die Käfer-I
In een tijd waarin veel mensen niet meer geloven in het voortbestaan van de schilderkunst, gaat Jochen Stenschke tegen de stroom in. Hij verwerkt in zijn schilderijen naast verf verschillende andere materialen. Dit is niet om zijn schilderij een modern uiterlijk te geven, maar om de gelijktijdigheid der dingen aan te tonen. Hij stelt industriële materialen en klassieke materialen als olieverf en doek gelijk aan elkaar.
Stenschke verwerkt in zijn schilderijen biologische oervormen die doen denken aan insecten, amoeben en virussen. Daarnaast komen gestileerde mensvormen veelvuldig terug in zijn schilderijen.
In het schilderij Die Käfer-I is een grote rode kever van de zijkant afgebeeld. In het schild van de kever is een hele groep gestileerde mensfiguren in foetushouding afgebeeld. Tussen de mensfiguren en de kever is een duidelijk vormovereenkomst te zien. De ruggen van de mensen vormen ook een soort schild.
Op meerdere vlakken combineert Stenschke hier elementen met elkaar, zowel qua materiaal als qua vorm, om een reflectie te geven op het menselijk bestaan.