Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Breuer, Frank
Titel | Zonder titel (Köln, Duitsland 1995 - ‘Möbel Zentrum Airport’)
De rechthoekige, witte bedrijfshal is gedecoreerd met verticale strepen die van links naar rechts een verloop laten zien van donker- naar lichtbeige. Rechtsboven is het logo ‘Möbel Zentrum Airport’ aangebracht, een typografisch letterspel in verschillende tinten beige. Aan de onderkant van het gebouw zijn vrachtwagens aan het laden en lossen. De groene bomen links van de hal en het bruingroene grasveld op de voorgrond harmoniëren met de lichte tinten van de gevel. Anekdotische en regionale tekens zijn buiten beeld gelaten. In de foto’s van businessparken en retailcentra onderzoekt Frank Breuer het vervreemdende effect van de onzichtbaarheid van economische goederen. In de geglobaliseerde wereldeconomie worden producten steeds vaker verplaatst en opgeslagen in afgesloten containers, vrachtwagens en bedrijfshallen. De opname wordt gepubliceerd in ‘Logos Warehouses Containers’ (2005). In deze uitgave legt Frank Breuer de produktie- en communicatienetwerken bloot van de hedendaagse geglobaliseerde bedrijfscultuur en onderzoekt hij de effecten ervan voor het stedelijke landschap. Alle panoramafoto’s van deze prefab-bedrijfshallen hebben dezelfde strenge formele kenmerken. De belangrijkste is de toepassing van een symmetrische compositie met het gebouw centraal in het midden van het beeld. Door het frontale opnamestandpunt zijn de hallen gereduceerd tot een plat vlak en refereren zij aan de abstractie van de ‘shaped canvas’ schilderkunst uit de jaren zestig.
Datering
1995
Objectsoort
Foto
Afmetingen
hoogte: 20.8 cm
breedte: 46.5 cm
diepte: 2.8 cm
Materiaal
C-print, MDF, Perspex
Techniek
Foto
Objectnummer
2003-057
Deelcollectie
Mens en Werk
Credit line
Aangekocht met steun van de provincie Noord-Brabant.