Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Breuer, Frank
Titel | Zonder titel (Heerdt, Duitsland 1997 - ‘Epson’)
Een witte bedrijfshal verrijst uit een bomenrijke omgeving. Linksboven is met grote letters het logo van ‘EPSON’ aangebracht. Aan de rechterkant zijn vier lichtblauwe strepen aangebracht, naar de buiten toe oplopend in dikte. De panoramafoto’s van Frank Breuer van prefab-bedrijfshallen met logo’s van multinationale ondernemingen kenmerken zich door hun abstractie en hun ingetogen, bijna monochrome kleurschakering. De kolossen staan als decorstukken in het landschap, omringd door gras, omgeploegde akkers en struikgewas. Vanwege het frontale standpunt van relatief dichtbij onttrekt de horizon zich aan het gezicht. De einder ontbreekt, en deze desoriënteerde ervaring ondergaan miljoenen mensen iedere dag als zij op weg gaan naar hun werk in de moderne industrieparken. De opname wordt gepubliceerd in ‘Logos Warehouses Containers’ (2005). In deze uitgave legt Frank Breuer de produktie- en communicatienetwerken bloot van de hedendaagse geglobaliseerde bedrijfscultuur en onderzoekt hij de effecten ervan voor het stedelijke landschap. Alle panoramafoto’s van deze prefab-bedrijfshallen hebben dezelfde strenge formele kenmerken. De belangrijkste is de toepassing van een symmetrische compositie met het gebouw centraal in het midden van het beeld. Door het frontale opname-standpunt zijn de hallen gereduceerd tot een plat vlak en refereren zij aan de abstractie van de ‘shaped canvas’ schilderkunst uit de jaren zestig.
Datering
1997
Objectsoort
Foto
Afmetingen
hoogte: 20.8 cm
breedte: 46.5 cm
diepte: 2.8 cm
Materiaal
C-print, MDF, Perspex
Techniek
Foto
Objectnummer
2003-059
Deelcollectie
Mens en Werk
Credit line
Aangekocht met steun van de provincie Noord-Brabant.