Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Dhervillers, Nicolas
Titel | Behind the Future: Whide Shot (Portfolio II)
De foto maakt deel uit van de serie Behind the future (2012). Het onderwerp van deze cyclus wordt gevormd door een verlaten fabriekscomplex in Duitsland: de Völklinger Hütte, een geïntegreerde ijzersmelterij en staalfabriek in het Saarland. Het van oorsprong 19E eeuwse complex was ooit de belangrijkste Europese leverancier van ijzer en staal. Als gevolg van de concurrentie op de wereldmarkt werd zij in 1986 gesloten. Het enorme complex staat nu op de Unesco Werelderfgoedlijst. Er vindt geen enkele handeling plaats noch is er een levend wezen te zien op de foto’s. De sfeer van de binnen- en buitenruimtes is kil en koud, de lucht is loodgrijs of zwart. Gebouwen en installaties zijn hoewel vaak voorzien van roet als van afbladderende verf maar van groot verval lijkt nog vaak geen sprake; bij wijze van spreken zouden ze zo weer opgestart kunnen worden. Alleen door de begroeiing, soms subtiel in de vorm van gras en mos, soms uitbundig als grote stuiken en zelfs bomen wordt duidelijk dat deze installaties al langere tijd niet meer actief zijn. Over de foto’s hangt een bruin-grijzige kleurenzweem waar tegen het schelle groen van de flora sterk afsteekt. Lieten kunstenaars en met name fotografen in de 20e eeuw vooral zien hoe het werk van de arbeider in de fabriek was (Cas Oorthuys), of hoe anoniem de huidige fabrieken kunnen zijn (Frank Breuer), hoe geestdodend het huidige werk van de fabrieksarbeider is (Hans van der Meer) of hoe veel fabrieken nu in verval raken dan wel dat de arbeid naar lage lonenlanden wordt verplaatst (Edward Burtynky), Dhervillers als fotograaf van de 21ste eeuw heeft een heel andere insteek. Hij toont in zijn werk niet alleen het verval van fabriek maar ook hoe de natuur weer de macht krijgt. Juist op plaatsen die meer dan 100 jaar geleden overgenomen zijn van de natuur.
Datering
2012
Objectsoort
Foto
Afmetingen
hoogte: 36.5 cm
breedte: 49 cm
Materiaal
Inkt, Papier
Techniek
Foto
Objectnummer
2013-027
Deelcollectie
Mens en Werk
Credit line
Aangekocht met steun van de provincie Noord-Brabant.