Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Anoniem, Nederlanden, Zuidelijke
Titel | De gevolgen van de oorlog
Op het schilderij trekt Mars, voorgetrokken door Alekto (zij die niet ophoudt/de belichaming van de woede), een van de furiën of wraakgodinnen, ten oorlog. Venus, die hier verwijst naar de Cultuur en links van hem staat, probeert hem tevergeefs tegen te houden. Zij omklemt zijn arm en duwt Alekto weg. Enkele amors en een putto ondersteunen Venus in haar streven. Vlak bij hen ligt een man op de grond en Mars vertrapt een tekening van de drie Gratiën en een boek. Dit verwijst naar de kunst en letteren die door de oorlog worden vernietigd. Het zwaard van Mars wijst naar drie figuren waaronder een vrouw, Harmonie, met een gebroken luit. Ten tijde van oorlog is deze verdwenen. De tweede figuur is een man met een passer, de Architect. Hiermee wordt aangeven dat in oorlogstijd vernietiging in plaats van creatie overheerst. En de vrouw die een kind vastheeft verwijst naar het feit dat tijdens een oorlog caritas – naastenliefde - en voortplanting stopt. Boven de voorstelling zijn er donkere wolken en geheel rechts is een stad in brand te zien. Rechts naast Alekto bevinden zich in de lucht twee monsters die voor de pest en hongersnood staan, twee onheilen die door oorlog veroorzaakt worden. Links van Venus staat Europa die haar armen van ellende omhoog steekt. Achter haar een gebouw met een open deur. Dit verwijst naar de Janustempel in het antieke Rome waarvan de deur in tijden van oorlog open stond. Een putto die zich achter Europa bevindt houdt een wereldbol met kruis vast, deze staat voor de Christelijke wereld. Op het oorspronkelijke werk ontbreekt de brandende stad aan de rechter zijde en liggen voor Europa en Venus een olijftak, een mercuriusstaf en een aantal pijlen. Indien deze laatste samengebonden zijn, staan zij voor de harmonie. De oorlog vernietigt dus vrede, handel en harmonie. Wellicht is het schilderij naar een prent met de voorstelling het werk van Rubens gemaakt.
Datering
1639
Objectsoort
Schilderij
Afmetingen
hoogte: 137.5 cm
breedte: 186 cm
Materiaal
Doek, Olieverf
Techniek
Olieverf op doek
Objectnummer
2015-007
Deelcollectie
Stadshistorie