Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Sierhuis, Jan
Titel | Twee figuren
Direct na de Tweede Wereldoorlog maakt Jan Sierhuis (1928) als beginnend schilder zijn entree met impressionistische landschappen en (zelf)portretten. Beïnvloed door vrienden als Karel Appel en Constant, zoekt hij in de daarop volgende jaren naar alternatieven voor de schilderkunstige principes die hem op de academie zijn bijgebracht. Tijdens de wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 maakt hij kennis met het abstract-expressionistische werk van Jackson Pollock . De confrontatie met het werk van Amerika’s meest bekende action painter, betekent een definitieve ommezwaai in zijn schildercarrière. Gericht op pure kleur en structuur, stort hij zich vol overgave op zijn materiaal. Schilderend met verftubes en paletmessen en gebruik makend van temperaverven om sneldrogende verfmassa’s te creëren, komt hij tot een uiterst expressief idioom. Hoewel hij deze periode zelf omschrijft als “het loskomen van de figuratie”, zijn er in de kleurexplosies vrijwel altijd figuratieve elementen te ontdekken. Dit schilderij, waar in de dik aangebrachte, woeste lijnen en vrijwel ongemengde primaire kleurmassa’s twee mensen opdoemen, is hier een sprekend voorbeeld van.
Datering
1960
Objectsoort
Schilderij
Afmetingen
hoogte: 96 cm
breedte: 121 cm
Materiaal
Doek, Olieverf, Tempera
Techniek
Gemengde techniek
Objectnummer
84-229
Deelcollectie
Modern
Credit line
Gerestaureerd met steun van de provincie Noord-Brabant.