Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Blade
Blade (ps. van Steven Ogbum) - New York 1957 Geïnspireerd door graffitischrijvers van het eerste uur, zoals Phase 2 en Super Kool 233, begint Blade in 1973 met het maken van graffiti op het moment dat de simpele tag op de treinen van de metro in New York plaats maakt voor de eerste bubble-style pieces. Blade heeft talent en ontwikkelt zich razendsnel tot een bekendheid binnen de graffiticultuur. Als één van de eerste vormgevers van de zogenoemde blockbusterletter (1973) en 3D-letter (1975) neemt hij een leidende rol in de ontwikkeling van de diverse letterstijlen in de jaren zeventig. Kenmerkend voor Ogburns werk is het feit dat zijn pseudoniem, Blade, in vrijwel elk werk centraal staat. Daarnaast duiken regelmatig comic-achtige karakters op, zoals zijn Joint man (1983) en Galaxy Gangster (1983). Het opvallendste element is echter zijn veelzijdigheid: hij legt zich in zijn werk niet toe op één of enkele stijlen, maar blijft experimenteren met de vormgeving van letters, achtergronden en figuren. Vaak neemt hij dromen als uitgangspunt voor zijn composities. Ook zegt hij in zijn werk te worden geïnspireerd door (jazz)muziek en moderne kunst. Vanaf het moment dat de Amsterdamse galeriehouder Yaki Kornblit in 1983 hem vraagt zijn werk op doek te zetten, laat Blade de New Yorkse metro achter zich. Waar dit nieuwe medium (hier: het doek) veel graffitikunstenaars aanzet tot materiaal- en vormexperimenten, blijft hij opvallend trouw aan zijn oude repertoire. De enige drastische verandering is de schaal waarop hij werkt: hij vertaalt zijn wagonvullende pieces naar doeken met een maximale lengte van drie meter. In de loop der tijd ontwikkelt hij een steeds grotere mate van abstractie in zijn werk, met opvallend veel kosmische elementen, zoals planeten en het heelal. Zijn pseudoniem blijft een centraal element, al is het in zijn latere werk soms dusdanig geabstraheerd dat de letters zich nauwelijks nog laten herkennen.
Geboorte:
1959
Overlijden:
Rollen:
Schilder