Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Zephyr
Zephyr – ps. van Andrew Witten - (New York 1961) Zephyr begint met het maken van graffiti op het moment dat de eerste lichting graffitikunstenaars al furore maakt in de metro van New York. Hij blijft gedurende zijn carrière opvallend trouw aan de meer ‘traditionele’ graffitivormen, waarbij het pseudoniem van de maker het hoofdelement vormt van een piece. Na te hebben geëxperimenteerd met verschillende namen kiest hij voor Zephyr, dat is afgeleid van een skateboardmerk waar hij als fervent skateboarder vertrouwd mee was. Hij zoekt samenwerking met zijn voorgangers en bouwt met enkelen van hen, zoals Futura 2000 en Dondi White, een hechte vriendschap op. Zephyr wordt geroemd om zijn bijdragen aan de ontwikkeling van de nieuwe lettertypen die elkaar in de tweede helft van de jaren zeventig in hoog tempo opvolgen. Zo wordt de toepassing van kleurcontrasten in de hoeken van de letters specifiek aan hem toegeschreven. Na een intensieve periode van train bombing begin hij aan het einde van de jaren zeventig ook op andere materialen te werken. Hij zet zich in voor de acceptatie van graffiti als kunstvorm, onder andere door een workshop te organiseren die spuitbuskunstenaars vertrouwd maakt met het schilderen op doek. Net als veel van zijn graffiticollega’s trekt hij aan het begin van de jaren tachtig de aandacht van het gevestigde kunstcircuit. In 1983 maakt hij onder andere met Futura 2000 en Dondi White een tournee door Japan. In de loop van de tijd verandert Witten niet opzienbarend aan zijn manier van werken. Ook na twintig jaar graffiti-ervaring vormt zijn in kleurige wild style letters weergegeven naam de belangrijkste component van zijn composities. Bovendien verkiest hij als ondergrond vaak de metalen plaat boven het doek. Hiermee blijft hij in vergelijking met zijn generatiegenoten, zowel in stijl als in materiaalgebruik, het dichtst bij de oorspronkelijke graffitivorm: de pieces op de metrotreinen van New York.
Geboorte:
1961
Overlijden:
Rollen:
Graffitischilder