Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
André Volten
De in 1925 geboren beeldhouwer André Volten (1925-2002) vestigt zich na de Tweede Wereldoorlog in Amsterdam, waar hij ruim een jaar het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs bezoekt (de voorloper van de huidige Rietveldacademie). Zijn eerste experimenten spelen zich af op en in het platte vlak en niet veel later volgt een overstap naar houten reliëfs. Ook deze blijven te vlak en verder wordt zijn verlangen naar harder materiaal niet bevredigd. De daar op volgende zoektocht naar geschiktere materialen en technieken brengt hem op verrassende plaatsen. Zo bekwaamt hij zich als volontair bij de Nederlandse Dok- en Scheepsbouw Maatschappij in het lassen en smeden en werkt hij daar ook enkele jaren als metaalbewerker. Vanaf 1953 legt hij zich volledig toe op het beeldhouwen. Komend uit de traditie van de constructivisten en De Stijl richt Volten zich op geometrisch abstracte sculpturen. Zijn beelden zijn opgebouwd uit eenvoudige vormen als de kolom, de kubus en later ook de bol. Hij werkt veel in ijzer, edelstaal, steen en messing. Industriële profielbalken blijven herkenbaar in zijn grote open constructies. Zeker voor Nederland is dit gebruik van industriële materialen zeer vooruitstrevend geweest. Vanaf het begin van zijn carrière is zijn werk hoofdzakelijk in de openbare ruimte geplaatst. Hij tracht in deze beelden, die vaak in opdracht tot stand komen, altijd de juiste verhouding tot de omliggende ruimte te treffen. Naast deze relatie tot de omgeving blijven ook het lijnenspel en de vorm in relatie tot het gebruikte materiaal een belangrijk uitgangspunt in zijn werk. Reeds vroeg in zijn carrière bestaat er respect en waardering voor zijn werk. Al in 1956 zorgt de directeur van het Rijksmuseum Kröller-Müller ervoor dat zijn werk te zien is op de Biënnale van Venetië en bestelt hij een groot werk voor de Expo in Brussel in 1958. Zijn eerste opdracht krijgt Volten in 1956 van de architect Pierre Cuypers: een sculptuur voor het Nieuwe Lyceum in Hilversum. Hierna blijven opdrachten binnenstromen, mede dankzij subsidies voor kunst in de openbare ruimte en de dan bestaande percentageregeling. Volten ontvangt in 1996 de oeuvreprijs van het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst. Twee jaar later ontvangt hij uit handen van koningin Beatrix de eremedaille voor Kunst en Wetenschap in de Huisorde van Oranje. Zijn laatste opdracht, het maken van een kunstwerk voor prins Willem-Alexander en prinses Maxima, kan hij niet meer voltooien. Hij overlijdt in 2002.
Geboorte:
19-03-1925
Overlijden:
05-09-2002
Rollen:
Beeldhouwer, Schilder