Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Antonius Petrus (Toon) Hermans
De Eindhovense edelsmid Toon Hermans (1822 Oss – Roermond 1897) stamt uit een geslacht van edelsmeden. Ook zijn vader Hermanus Gijsbertus en zijn drie broers beoefenen dit vak in Oss, Eindhoven en Helmond. Hij wordt opgeleid door zijn vader en zijn veel oudere broer Willem (1806-1881), die dan al in Eindhoven werkzaam is. Samen maken ze het vroegst bekende kerkelijk vaatwerk in Neogotische stijl. Deze monstrans dateert van 1846 en is in het bezit van de Eindhovense Catharinakerk. In 1854 opent hij zelf een werkplaats in Eindhoven. Van 1860 tot 1979 voert Toon Hermans zijn meesterteken dat bestaat uit de gekroonde letters AH binnen een vierkant. Naast edelsmid en handelaar is hij ook raadslid en verzamelaar van kunst. Hij is cultureel goed onderlegd en is ondermeer bevriend met Vincent van Gogh. De door hem opgebouwde collectie van 800 zilveren en gouden voorwerpen die van de Middeleeuwen tot de Barok dateren, bevindt zich heden ten dage in de collectie van het Rijksmuseum. Hermans werkt lang niet altijd in Neogotische stijl. In het door hem gemaakte en verkochte kerkelijke smeedwerk zitten vaak Neobarokke stijlelementen. Soms was hij niet de maker van het hele object maar van delen van het voorwerp. Hij importeert ook kerkelijk vaatwerk of decoratie-elementen daarvoor vanuit kleine zilverfabriekjes in Duitsland. De kwaliteit van dit werk is niet bijzonder goed maar het is wel goedkoop. Niet alleen Hermans doet dit, ook van de Weertse edelsmid Hubert Esser is dit bekend.
Geboorte:
1822
Overlijden:
1897
Rollen: