Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Beat Streuli
Vanaf het midden van de jaren tachtig trekt de uit Zwitserland afkomstige Beat Streuli (1957) er met een camera, voorzien van een telelens, op uit om foto’s en video’s te maken van mensen in de drukke straten van grote wereldsteden. Meestal brengt hij één of enkele individuen haarscherp in close-up in beeld. Door ze visueel dicht te naderen, ontdoet hij zijn subjecten als het ware van hun anonimiteit. Tegelijk valt op dat zij zich meestal niet bewust zijn van het feit dat ze worden gefotografeerd. De kunstenaar drukt af op momenten waarop ze de buitenwereld om zich heen lijken te vergeten, verveeld wachtend op de bus, in gedachten verzonken in de tram of druk pratend in de telefoon. De personen worden op de foto’s van Streuli op meer dan levensgroot formaat gepresenteerd op de buitenmuren van kantoorpanden en winkelcentra. Daarom tonen deze foto’s veel gelijkenis met reclameborden. De opnamen zijn uitzonderlijk scherp en beschikken over een uitgebalanceerde compositie. Ook bezitten de afgebeelde mensen een bijna terloopse schoonheid. Het zijn geen fotomodellen, maar vrijwel zonder uitzondering relatief jonge mensen met een verzorgd ‘middle class’-uiterlijk en een beheerste houding. In tegenstelling tot wat bij de meeste billboards het geval is, zit er echter geen dubbele agenda achter de beelden verscholen. De gefotografeerde mannen en vrouwen verkopen of verspreiden geen luxeartikelen of politieke programma’s. Evenmin stellen ze maatschappelijke kwesties aan de orde of hekelen ze misstanden in de wereld. Streuli’s foto’s geven eerder een objectief en actueel ogend mensbeeld. Veel beschouwers herkennen zich in de mannen en vrouwen die zich op uiteenlopende wijzen aan de drukte proberen te onttrekken. Zo zie ik er uit als ik verveeld op de bus wacht, in gedachten verzonken in de tram zit of bellend over straat loop! Dat we deze beelden tegelijk associëren met reclame is veelzeggend. De ideaalbeelden die we dagelijks via televisie, tijdschriften en reclameborden voorgeschoteld krijgen, oefenen grote invloed uit op ons dagelijkse leven. We stemmen er onze wensen en behoeften op af, we spiegelen onszelf eraan. Ze bepalen, kortom, voor een groot deel ons referentiekader. Streuli toont ons echter geen fictieve ideale wereld, maar de onopgesmukte realiteit, in foto’s die banale snapshots lijken, maar het niet zijn. Door met veel aandacht en precisie subject, standpunt en moment te bepalen legt hij de schoonheid bloot van de gewone man en vrouw, die zich staande houdt in een steeds complexer en drukker wordende leefomgeving.
Geboorte:
1957
Overlijden:
Rollen:
Fotograaf