Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Bert Sissingh
Bert Sissingh wordt geboren in Den Haag in 1956. Hij is jarenlang amateurfotograaf, maar begint in 1992 alsnog aan de opleiding Autonome kunst aan de Rietveldacademie. Uiteindelijk kiest hij toch weer voor de richting fotografie, waarin hij in 1996 afstudeert. Tegenwoordig woont en werkt Bert Sissingh in Rotterdam. In de jaren negentig maakt Bert Sissingh een serie foto's waarin hij en zijn ouders figureren. Deze serie heet The End of History. Na het overlijden van zijn moeder maakt hij de serie Family of Man. In eerste instantie lijken de interieurs van Sissingh op snapshots uit een doorsnee Hollands gezin. Al snel valt op dat het taferelen zijn die in scène zijn gezet. Het is als een foto uit een toneelstuk. Er is altijd iets vreemds aan de hand. In de foto's brengt Sissingh zijn herinneringen uit zijn jeugd in beeld. Het zijn herinneringen aan zijn ouders en zijn opvoeding. De foto's hebben een vervreemdende werking, omdat Sissingh als volwassen man de rol van het kind speelt. De titels van het werk sturen de toeschouwer een bepaalde kant op. Door de titels worden de foto's uit de persoonlijke sfeer getild en verbeelden ze algemenere thema's, zoals het Oedipuscomplex, de strijd van de zoon om de liefde van zijn moeder. Ook verbeeldt hij het generatieconflict tussen de voor- en naoorlogse generatie en wat het betekent in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw op te groeien in een bepaald milieu en bepaalde maatschappelijke klasse. Doordat Bert Sissingh heel bewust humor verwerkt in zijn foto's, voorkomt hij dat ze heel zwaar worden qua thematiek.
Geboorte:
1956
Overlijden:
Rollen:
Fotograaf