Skip to content

Menu

Museum Helmond

Cor van Velsen

De affichekunstenaar Cor van Velsen (1921-2010) wordt geboren in 1921 in Hilversum in een katholiek gezin. Zijn tekentalent wordt al op jonge leeftijd opgemerkt door zijn vader, die hem aan zijn eerste baan helpt bij Reclamebureau Kastelein. Hier gaat Cor van Velsen als zeventienjarige aan de slag. Hij volgt ook tekenlessen aan een avondacademie in Amsterdam. Cor van Velsen blijft tot tijdens de Tweede Wereldoorlog bij Kastelein werken. In 1943, wanneer de Duitsers de druk opvoeren om jonge mannen te ronselen voor dwangarbeid in Duitsland, neemt hij ontslag en duikt hij onder. In de oorlog vervalst hij persoonsbewijzen voor het verzet. Hij krijgt daarvoor betaald met levensmiddelen. Na de oorlog kan hij een atelier krijgen in een Amsterdams grachtenhuis en begint hij voor zichzelf. In 1947 maakt Van Velsen in opdracht van de Algemene Vereniging voor Vreemdelingenverkeer –de huidige VVV- een affiche om meer buitenlandse toeristen naar Nederland te trekken. Het wordt een affiche met een klomp en daarin de tekst See Holland en het betekent zijn grote doorbraak. Na de oorlog raakt Van Velsen onder de indruk van de Zwitserse affichevormgeving van onder anderen Donald Bruk en Herbert Leupin. Deze ontwerpers tekenen kleine voorwerpen, die sterk worden uitvergroot, op een egale achtergrond in wit of een kleur. Hij werkt voor grote opdrachtgevers als Philips, Joy en Agfa. Later gaat hij ook lp-hoezen ontwerpen en illustreert hij kinderboeken, waaronder De ontevreden vis van Godfried Bomans uit 1962. Tot midden jaren zestig krijgt hij van veel van zijn opdrachtgevers de vrije hand voor zowel het maken van het ontwerp als het bedenken van slagzin. Na die tijd gaan steeds vaker de marketingafdelingen van bedrijven de inhoud en vormgeving van de reclameposters bepalen. Veel van zijn affiches voor producten zijn door Van Velsen vormgegeven naar Zwitsers voorbeeld. Heel anders zijn de affiches voor de Katholieke Arbeiders Beweging (K.A.B.): er is ingezoomd op het onderwerp – bijvoorbeeld een heistelling of een arbeider - maar daarachter is nog een landschap te herkennen. Verder is de slagzin niet boven of onder het voorwerp of onderwerp geplaatst, maar maakt die onderdeel uit van de compositie. Cor van Velsen heeft in zijn leven 170 affiches gemaakt.
Geboorte: 19-11-1921
Overlijden: 05-01-2010
Rollen: Ontwerper, Graficus, Illustrator