Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
David Hodges
David Hodges (1960) studeert tot 1983 filosofie aan de universiteit van Wesley in Amerika. Daarnaast leert hij zichzelf schilderen en hij begint in de jaren tachtig een carrière als kunstenaar. Hodges verwerft wereldwijd bekendheid met geschilderde miniaturen in zeer brede, zwarte lijsten. Met zijn miniaturen grijpt Hodges terug op de realistische schilderstijl en de nauwkeurigheid van oude meesters. Daarnaast vertonen zijn werken invloeden van de Duitse nieuwe zakelijkheid en het Amerikaanse realisme uit de eerste helft van de twintigste eeuw. In de miniaturen van Hodges zijn alle figuren in verstilde poses weergegeven. De gekozen scènes lijken uit een stomme film (film zonder geluid) te komen. Zelfs de ondertiteling ontbreekt niet. Bij ieder schilderijtje hoort een lange titel, die soms op de achterkant van het schilderij staat en soms in het tafereeltje zelf verschijnt. De titels werken in sommige gevallen verklarend, maar vaker nog wijzen ze op een symbolische betekenis en vergroten ze de geheimzinnigheid van de voorstelling. Als beschouwer word je betrokken bij een verstilde, mysterieuze scène, zonder dat het plot van het verhaal duidelijk wordt. De raadselachtigheid van de werken wordt nog versterkt door de kijkdoosachtige omlijsting. Een aantal thema’s keert steeds weer terug in de beelden van Hodges. Regelmatig zijn gedrapeerde doeken, aspecten van geweld en een stekkerdoos met een kabel te zien. De wortels van de kleine, symbolische verbeeldingen liggen grotendeels in de traumatische jeugdervaringen van Hodges. Een autoritaire vader en een strenge baptistische opvoeding (het baptisme kent in de Verenigde Staten vooral een puriteinse richting) bepalen zijn jeugd. In de verstilde scènes en de bijbehorende titels zijn verschillende verwijzingen naar religie en het familieleven aanwezig. De werken van Hodges zijn kleine puzzels waarin tekst en beeld, perceptie en interpretatie, drama en nostalgie, herinnering en ervaring op intrigerende wijze met elkaar verbonden worden. In de jaren negentig van de vorige eeuw verdwijnt David Hodges van de artistieke radar.
Geboorte:
1960
Overlijden:
Rollen:
Schilder