Skip to content

Menu

Museum Helmond

Giuseppe Gallo

Met uiteenlopende sculpturen, tekeningen en schilderijen beschikt de Italiaanse kunstenaar Giuseppe Gallo (1954) over een veelzijdig oeuvre. Naar eigen zeggen tracht hij fundamentele connecties tussen natuur en cultuur zichtbaar te maken. Regelmatig terugkerende thema's in zijn werk zijn de verbanden tussen de mens en de kosmos en de oorsprong van het bestaan. Gallo combineert verschillende, ook niet voor de hand liggende materialen, zoals was, gevonden objecten en jute. Ook experimenteert hij met opmerkelijke technieken. Zo vervaardigde hij zogenoemde skinned paintings: olieverfschilderijen, geschilderd op een gladde ondergrond, die hij vervolgens verwijdert zodat alleen de verf overblijft. Gallo groeide op in Rovigliano, in het zuiden van Italië. Vanaf 1976 leeft en werkt hij in Rome, waar hij zich vanaf het einde van de jaren zeventig samen met Domenico Bianchi, Gianni Dessì en Bruno Ceccobelli in de voorhoede van de Italiaanse hedendaagse kunstproductie profileerde. Hoewel er nooit sprake is geweest van groepsvorming, is hun werk in veel opzichten verwant. Zo delen ze hun voorkeur voor verheven thematiek, die tot uitdrukking komt in een sterk symbolische beeldtaal. Ook werken ze graag met traditionele materialen en technieken, zoals teken- en schilderkunst, encaustiek (wasschilderkunst) en plastiek. De schilderijen van Giuseppe Gallo doen vaak denken aan abstracte visioenen, met donkere, in elkaar overvloeiende kleuren die soms op verrassende wijze worden opengebroken met heldere accenten. In dit opzicht wordt zijn werk wel eens vergeleken met de droomwerelden van de Franse schilder Odilon Redon. Het kenmerkende diepe doffe kleurenpalet, veroorzaakt door de ongeprepareerde ondergrond, bezit een opmerkelijke ruimtelijke kwaliteit. Gallo werkt zelden volgens plan. Vaak neemt hij gevonden objecten als uitgangspunt, of materialen en vormen van zijn voorgaande werk. Zijn intuïtie volgend, tracht hij een soort evenwicht in materiaal, vorm en betekenis te bereiken. In zijn vroege schilderijen wordt dit thema soms heel letterlijk verbeeld, zoals Equilibri uit 1978, bestaande uit een aquarel en een tekening die met een ivoren bal in evenwicht worden gehouden. Na zijn deelname aan Europa 79 in Stuttgart volgden meer internationale tentoonstellingen, onder andere in Groningen, New York en Tokio. Ook nam hij enkele keren deel aan de Biënnale van Venetië. In eigen land geniet Gallo’s werk veel belangstelling, met talloze solo- en groepsexposities in Italiaanse galeries en musea.
Geboorte: 1954
Overlijden:
Rollen: Beeldhouwer