Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Hannah Starkey
Hannah Starkey (Belfast, 1971) Hannah Starkey studeert van 1992 tot 1995 fotografie en film aan de Napier Universiteit in Edinburgh. Na deze studie volgt ze nog een jaar de Master Fotografie aan de Royal College of Art in Londen, waar ze blijft wonen en werken. De werkwijze van Starkey is kenmerkend voor de nieuwe generatie fotografen waar zij deel van uitmaakt. Ze doet geen moeite om de kunstmatigheid van fotografie te verbergen en ze ziet geen conflict tussen haar commerciële en haar vrije werk. Voor haar geënsceneerde snapshots ‘cast’ Starkey acteurs en actrices met gezichten die openheid en een sterk innerlijk emotioneel leven uitstralen. Soms mixt ze deze acteurs met gewone mensen op straat, aan wie ze toestemming heeft gevraagd om ze te fotograferen. Ze gebruikt acteurs en actrices in haar werk om het voyeuristische karakter van documentairefotografie te voorkomen. Waar snapshots en documentairefotografie in de jaren tachtig stonden voor authenticiteit en puurheid, laat Starkey met haar foto’s zien dat authenticiteit niet bestaat en dat met een in scene gezette situatie ook een realiteit kan worden verbeeld. In de kleine, alledaagse, maar zeer geladen momenten die door de foto’s worden getoond, vormen vrouwen in de stedelijke omgeving het centrale onderwerp. Dikwijls zijn ze als in gedachten verzonken. In haar werk laat Starkey verschillende vrouwen zien en hun onderlinge ontmoetingen in de openbare ruimte van de stad. De verstilde beelden hebben een autobiografische component, maar staan door hun verhalende karakter open voor eigen interpretaties van de toeschouwer. Dit benadrukt Starkey nog door haar foto’s geen titels te geven, maar alleen te refereren aan de maand waarin het werk gemaakt is. Behalve door de herkenbaarheid van de situaties zijn de foto’s zeer intrigerend door de diepe kleuren, het scherpte-onscherptecontrast en de dramatische belichting.
Geboorte:
1971
Overlijden:
Rollen:
Fotograaf