Skip to content

Menu

Museum Helmond

Hans Ansems

Na zijn opleiding aan de academie in Tilburg wil Hans Ansems (1956-) afrekenen met het academische erfgoed. Hij wil de schilderkunst opnieuw ontdekken door deze eerst te vernietigen. Dat doet hij door met een stanleymes in zijn doeken te snijden, voor het eerst in 1985. Een andere reden voor zijn destructieve en provocerende acties is het stuklopen van de relatie met zijn vriendin. Wat echter begint als een daad vol agressie en machteloosheid, wordt uiteindelijk een daad van kracht. Ansems maakt vanaf 1985 doeken met brede spieramen. Aan de vóór- en achterzijde van het houten raam spant hij stevig linnen. Hij beschildert meestal eerst het achterste doek en spant vervolgens het tweede doek op. Ook dat beschildert hij, om het daarna met een scherp mes te lijf te gaan. Ansems beschildert zijn doeken met heftige, expressieve verfstreken in vrolijke kleuren. Hij gebruikt afwisselend olieverf en lakverf die mooi glimt en druipt. De werken reflecteren de persoonlijkheid van de kunstenaar: weerbarstig, provocerend, maar met gevoel voor esthetiek. Ansems maakt volledig abstracte schilderijen. Zijn werk wordt gekenmerkt door tweeslachtigheid: naast agressie, geweld en spanning klinken schoonheid, poëzie en rust door in zijn doeken. De chaos aan kleuren en verfstreken doet echter organisch en landschappelijk aan. In 1985 en 1986 ontstaan verscheidene drieluiken. In de loop van 1987 begint de kunstenaar met het doorsnijden van de achterzijde waardoor men door het werk heen kan kijken. In 1988 hangen de losgesneden flappen van zijn doeken neer op de grond om zo de ruimte en de vloer bij het werk te betrekken. Ansems werkt ook met zeefdruk, gouache, collage en fotografie. De werken van Ansems doen denken aan de doeken met sneden en perforaties van Lucio Fontana (1899-1968). De uithalen en verfstreken van Ansems zijn echter driftiger en wilder, zoals bij Karel Appel (1921-2006) en Jackson Pollock (1912-1956). De Tilburgse kunstenaar vindt vooral ook inspiratie bij de agressieve en heftige werken van Willem de Kooning (1904-1997). Verder bewondert hij de schilder Johannes Vermeer (1632-1675) vanwege het licht, de kleur en de poëzie in zijn werk.
Geboorte: 25-01-1956
Overlijden:
Rollen: Schilder, Industrieel ontwerper