Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Isaac Israëls
Isaac Israëls (Amsterdam 1865 - 1934 Den Haag) is de zoon van Jozef Israëls, een gevierd lid van de Haagse School. Vanaf zijn dertiende jaar werkt Isaac in het atelier van zijn vader, waar hij een degelijke opleiding krijgt - later aangevuld met een paar jaar aan de Haagse Academie. In 1882 krijgt zijn De begrafenis van de Jager een eervolle vermelding in de Parijse Salon en een gunstige kritiek in Le Figaro. In 1887 vestigt Israëls zich in Amsterdam. Hij zoekt een eigen stijl en sluit zich aan bij de zogenaamde Amsterdamse Impressionisten, waarvan ook George Breitner deel uitmaakt. Hij wil in zijn schilderkunst een impressie geven die veelzeggender is dan alleen een momentopname. Israëls zwerft door Amsterdam, waar hij kroegen en danshuizen bezoekt. Vrouwen en stadsgezichten zijn de onderwerpen van zijn schilderijen. Het atelier maakte plaats voor de straat. Van 1894 tot 1902 werkt Israëls 's zomers in Scheveningen, waar hij vooral strandscènes schildert. Rond 1900 krijgt hij via Thérèse Schwartze een introductie bij het Amsterdamse modemagazijn Hirsch. Hij portretteert daar naaisters, mannequins en modistes. Ook bezoeken aan Parijse modehuizen als Paquin en Drecoll leveren inspiratie op. Van 1913 tot 1915 verblijft Israëls in Londen. Hier zijn het ruiters op Rotten Row en jonge danseresjes in een balletschool die zijn belangstelling hebben. In 1921 reist hij naar Java. In 1923 keert hij terug naar Den Haag, waar hij de rest van zijn leven blijft wonen. Hij wint in 1928 een gouden medaille in de categorie schilderkunst op het kunsttoernooi van de Olympische Spelen. Israëls werkt graag in pastel- of aquareltechniek. Het is opmerkelijk dat zijn werk in Frankrijk weinig waardering ondervindt, terwijl het naar Hollandse begrippen erg 'Frans' aandoet. Zijn omvangrijke oeuvre (3000 tot 4000 schilderijen en duizenden tekeningen, aquarels en pastels) staat op zich zelf. Nieuwe stromingen in de schilderkunst beïnvloeden hem nauwelijks: hij houdt vast aan zijn eigen stijl. Er gaat geen vernieuwende invloed van zijn werk uit en hij heeft dan ook geen duidelijke volgelingen. Hij heeft nooit over zijn visie op kunst gepubliceerd. Israëls overlijdt op 7 oktober 1934 in Den Haag.
Geboorte:
03-02-1865
Overlijden:
07-10-1934
Rollen:
Schilder, Etser, Aquarellist