Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Jacob Dooijewaard
Jacob Dooijewaard (Amsterdam, 1876 - Laren ,1969) is de zoon van een huis- en decoratieschilder. Hij groeit op in Amsterdam. Zijn tekentalent wordt al vroeg onderkent en op negentienjarige leeftijd behaalt hij zijn m.o.-akte tekenen en gaat lesgeven om in zijn levensonderhoud te voorzien. Na succesvolle deelname aan verschillende exposities in Amsterdam kan hij zijn baan als leraar opgeven. Als hij een vijfjarig contract krijgt bij een kunsthandelaar, huurt hij een eigen atelier aan de Amsterdamse Bloemgracht. Net als veel generatiegenoten ontkomt ook Dooijewaard niet aan de invloed van Breitners Impressionisme. Hij weet echter een persoonlijke signatuur te ontwikkelen. Dooijewaard is vooral bekend geworden door zijn Larense periode. In 1901 vestigt hij zich, afgezien van een korte periode in Nunspeet en wat omzwervingen met bevriende schilders door Drenthe, Brabant en Limburg, definitief in dit schildersdorp. Hij maakt verschillende studiereizen naar Spanje (1910), Noorwegen 1919, Zuid-Frankrijk en Baskenland (1920). Vanaf 1923 schildert hij regelmatig bij zijn Amerikaanse vrienden Anna en William Singer in Noorwegen. In 1927 houden zij een gezamenlijke expositie in Parijs bij Durand-Ruel. Kort daarop volgt een solo-expositie bij deze prestigieuze galerie. Vanaf 1928 exposeert Dooijewaard regelmatig bij de Amsterdamse kunsthandel Frans Buffa en in New York bij de The Milch Galleries. Dooijewaard heeft altijd goede banden met de Singers onderhouden en heeft zich ingezet voor de totstandkoming van het Singer Museum in Laren (1953). Het werk van Dooijewaard kenmerkt zich door een vrij constante kwaliteit. Wel zijn er enkele stijlbreuken aan te wijzen: na een periode die duidelijk beïnvloed is door Breitner, volgt werk in een helder, haast pointillistisch pallet. De onderwerpkeuze is gemoedelijk en nostalgisch – onmiskenbaar gericht op een Amerikaanse markt. Met zijn ouderwets Hollandse interieurs en portretten van boerinnen en andere types, bouwt hij voort op een repertoire dat rond 1890 dankzij de Haagse School grote bekendheid krijgt.
Geboorte:
12-08-1876
Overlijden:
07-11-1969
Rollen:
Aquarellist, Schilder, Tekenaar