Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
James Abbott MacNeill Whistler
James Abbott MacNeill Whistler (1834-1903) wordt in 1834 geboren in Lowell, Massachusetts, in de Verenigde Staten. In 1855 verhuist hij naar Europa, waar hij zich na een kort verblijf in Parijs vestigt in Londen. Whistler is binnen de schilderkunst zeer bekend om zijn bijna monochrome schilderijen met titels die naar de muziek verwijzen. Hij wordt ook vaak beschouwd als een van de voorlopers van de abstracte schilderkunst. In zijn werk wordt hij sterk beïnvloed door Japanse prentkunst. Hij gaat zelfs zijn werk ondertekenen op de Japanse wijze, met een monogram van een vlinder. Naast zijn schilderkunst houdt Whistler zich ook bezig met verschillende druktechnieken, zoals etsen en lithografieën. In de jaren vijftig van de negentiende eeuw is er een opleving van de etstechniek als artistiek medium. Lithografie is in die tijd in vergelijking met etsen een jonge techniek. Het is in 1795 ontdekt en heeft een groot aantal voordelen boven etsen. Er kunnen veel meer afdrukken mee worden gemaakt, zonder dat de drukmatrix slijt, en het kwam qua werkwijze veel dichter bij het vrije tekenen, dan etsen of gravures. De lithografieproductie van Whistler is in te delen in twee periodes, 1878 -1879 en van 1887 tot 1897. In 1878 was zijn lithografieproductie vooral commercieel, om zijn faillissement te boven te komen. Na 1887 is er bij hem sprake van een ware opleving van de lithografie. Whistler richt zich op dit medium om zijn commerciële mogelijkheden, maar ook omdat de vormentaal dichtbij zijn schilderwijze ligt. Onderwerpen die terugkomen in zijn lithografieën zijn portretten, scènes uit het openbare leven, arme buurten en arbeiders, architectuur, modelstudies van vrouwen en de rivier de Theems.
Geboorte:
Overlijden:
Rollen: